مقالات

پیک کرونا امیکرون

00 2 1
3.7/5 - (4 امتیاز)

دکتر تقی قفقازی-استاد فارماکولوژی و عضو هیئت علمی شرکت گل دارو – پیک کرونا امیکرون

پیک کرونا امیکرون

سویه کوید-اومیکرون ۱۰۵ درصد بیشتر از سایر گونه های ویروسی قابل انتقال و مُسری بوده و مقاوم به درمان است. این نتایج نشان میدهد که شیوع عفونت ویروسی اومیکرون در جوانان بیشتر است.

یک گروه از دانشمندان انگلیسی نشان داده اند که ویروس اومیکرون در ابتدا سلولهای مخاط بینی را آلوده میکند. همانطور که مردم از طریق بینی نفس میکشند تعداد زیادی ویروس در هوا آزاد میکنند که ممکن است افراد دیگر را آلوده به ویروس کنند.

مصونیت حاصله از ابتلا به عفونت ویروسی قبلی قادر به مهار عفونت جدید نمی باشد.

حتی کسانی که واکسن زده اند ممکن است دچار عفونت اومیکرون شوند. اومیکرون بیشتر مجاری فوقانی تنفسی را درگیر کرده و کمتر ریه را مبتلا می سازد.

درست مانند سویه های قبلی کوید-۱۹ مبتلایان به اومیکرون نیز در بیمارستانها بستری شده و مرگ و میر بیماران در سرتاسر دنیا گزارش شده است.

نشان داده شده است کسانیکه واکسینه نشده اند بیشتر در معرض خطر ابتلاء به ویروس اومیکرون هستند.

از آنجائیکه بیماران دیابتی و مبتلا به پرفشاری خون سیستم ایمنی ضعیفی دارند عفونت اومیکرون برای این بیماران خطری جدی به حساب می آید.

کودکان توسط اومیکرون مبتلا شده و برای رهائی از این چالش باید به تداوم فرهنگ سازی واکسیناسیون در افراد جامعه به ویژه کودکان اقدام نمود زیرا واکسن گریزی و واکسن هراسی اقشار مختلف مردم بویژه کودکان بسیار خطرناک می باشد.

واکسیناسیون

واکسیناسیونبروز عفونت اومیکرون در خردسالان خفیف تر است ولی این افراد مبتلا می توانند بعنوان ناقل ویروس به گروه های سنی دیگر انتقال دهند و یکی از راهکارهای اساسی برای قطع زنجیره انتقال ویروس، واکسیناسیون است.

تجربه تاریخی ثابت کرده که انواع واکسن ها نقش غیرقابل انکاری در حفاظت از حریم سلامت جامعه دارند و بیشتر از همه کودکان را در حاشیه امن سلامت قرار داده است.

اطلاعات موجود به وضوح تأثیر واکسیناسیون و مخصوصاً دز سوم یا دز تقویت کننده را بر تقویت دوباره ایمنی در برابر ویروس کرونا نشان می دهد.

 

 

 

اثربخشی واکسن ها

تحقیقات در بعضی کشورها درباره اثربخشی واکسن ها و میزان ایمنی در بدن دریافت کنندگان واکسن بعد از گذشت چند ماه از واکسیناسیون قبلی نشان میدهد که تزریق دوز سوم واکسن کرونا به خصوص در سالمندان و افراد با ضعف سیستم ایمنی برای حفظ ایمنی جامعه مورد نیاز است. بنابراین هنوز مهم ترین و بهترین راه حل برای پیشگیری اومیکرون افزایش واکسیناسیون و تزریق دوز تقویتی است.

مطالعات نشان داده اند که خطر بستری شدن در بیمارستان پس از دریافت دوز تقویت کننده واکسن کرونا در مقایسه با موارد واکسینه نشده مبتلا به سویه اومیکرون ۸۱ درصد کمتر است.

ویروس کرونا علاوه بر موارد ابتلا و مرگ و میر ممکن است سبب بروز عوارض خاص در افراد بهبود یافته شود. شیوع سویه اومیکرون که سرایت پذیری بیشتری دارد، تعداد بیماران بیشتری را با عوارض احتمالی این بیماری رو به رو میکند. عوارضی از قبیل ریزش مو تا سکته قلبی یا مغزی گزارش شده است که با ویروس اومیکرون با جهش های جدید قادر به گرفتاری ریه ها و اختلالات تنفسی نیز گردیده است.

عوارض کرونا

عوارض کروناعوارض طولانی مدت کووید چند ماه بعد از ابتلا به کرونا شروع میشود.

اختلال حس بویائی، اختلال دستگاه تنفسی، سرفه های ممتد، افت عملکرد ذهنی و اختلالات خلقی گزارش شده است.

بیماری کوید طولانی (Long Covid) حالتی است که عوارض کوید بیشتر از ۴ هفته یا ماه ها طول بکشد و علائم ممکن است چند هفته یا ماه ها بطول انجامد.

علائم کوید طولانی که با متا آنالیز روشن شده است عبارتند از:

اختلالات ریوی در تصویر ۲/۶۲%-اختلالات عمومی در اعمال بدن ۴۴%-خستگی یا ضعف عضلانی ۵/۳۷%-درد عمومی ۴/۳۲ % – اختلالات اضطراب ۶/۲۹%-اختلالات خواب ۲۷%-اختلال تمرکز ۲/۲۳%.

سایر عوارض عبارتند از سردرد، بثورات جلدی ، تب، تغییر حس بویائی و چشائی، اسهال، اختلال مغزی.

کرونا و سرماخوردگی

وقتی سرما میخوریم بدن در مقابل کوید به دفاع بر میخیزد. محققین نشان داده اند وقتی سرما میخوریم بدن تولید سلولهای T را برای دفاع افزایش میدهد. سلول های T قادر به دفع حمله ویروس کوید ۱۹ هستند. سلول های T گلبولهای سفید هستند که بخش کلیدی سیستم دفاعی بدن را تشکیل میدهند.

دانشمندان نشان داده اند که افزایش سطح خونی سلول های T که در اثر سرماخوردگی ایجاد میشود میتواند انسان را در مقابل عفونت کوید-۱۹ محافظت نماید. این تحقیق در پیدایش واکسن های جدید علیه گونه های کوید-۱۹ که در آینده ممکن است بوجود آیند مؤثر خواهد بود.

واکسیناسیون افراد سرماخورده!!!!

واکسیناسیون افراد سرماخورده!!!!با این حال دانشمندان توصیه کرده اند که افرادیکه دچار سرماخوردگی میشوند بهتر است بطور کامل واکسینه شوند. سلولهای T با حمله با پروتئین داخل ویروس محافظت در مقابل ویروس را ایجاد میکنند. واکسن های موجود بر علیه کوید-۱۹ روی پروتئین سطح ویروس که کمک به ورود ویروس به سلولهای میزبان میکند حمله می نمایند. بعلت جهش های بوجود آمده روی پروتئین خارجی سطح ویروس که برای ورود به سلولهای میزبان لازم است، واکسن های موجود روی اومیکرون اثر کمتری دارند. در حالیکه سلولهای T روی پروتئین داخلی سلولی ویروس که کمتر دچار جهش میشود اثر کرده و در مقابل ویروس حفاظت ایجاد میکنند.

بدن جهت واکسن های جدید با توجه به پروتئین داخلی ویروس ساخته خواهند شد و بسیار مؤثر خواهند بود. و می توانند در برابر پیکهای کرونا از جمله پیک کرونا امیکرون بدن شما را مقاوم کنند.

در یک مطالعه علمی معلوم شده است که اثربخشی ابتلاء قبلی به ویروس کوید-۱۹ در پیشگیری از عفونت مجدد با سویه های آلفا، بتا و دلتا بسیار مؤثر بوده تقریباً ۹۰% در حالیکه چنین حالتی در پیشگیری از عفونت اومیکرون کمتر بوده و به ۶۰ % میرسد معهذا قابل ملاحظه بوده و در پیشگیری از بستری شدن بیمار در بیمارستان و یا مرگ بعلت عفونت مجدد با ویروس نیز بسیار با اهمیت است.

 

راه کارهای ساده برای مقابله با سویه اومیکرون عبارتند از:

مصرف کافی ویتامین D برای عملکرد سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلاء به کوید و اومیکرون لازم است، بنابراین افراد باید سطح این ویتامین را از طریق آزمایشگاه در خون سنجیده و در صورت کمبود غلظت خونی ویتامین D، برای رفع کمبود آن از طریق قرار گرفتن در نور خورشید و یا با مصرف ویتامین D اقدام کنند. خواب کافی باعث شادابی میشود که در پیشگیری از پیک کرونا امیکرون مؤثر است.

پک ایمنی کرونا

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص پک ایمنی کرونا کلیک کنید.

ورزش کردن، فعال بودن و مصرف غذاهای مناسب همگی موجب تقویت سیستم ایمنی میشوند. مصرف میوه جات حاوی ویتامین C و ملح روی (Zink) در تقویت سیستم ایمنی مؤثر است. از قرص های ایموستیم که محرک سیستم ایمنی بدن است نیز میتوان بهره گرفت.

شیوع بیماری در چند ماه آینده قابل پیش بینی نیست. عوامل تغییردهنده ممکن است تغییر کنند بدین جهت اگر مردم بیشتر واکسینه بشوند. و دستورات بهداشتی را رعایت کنند-فاصله گرفتن و ماسک زدن را انجام دهند در پیشگیری مؤثر است همچنین از دوز سوم واکسن یا دوز تقویتی بطور حتم استفاده کنند پیشگیری موفقیت آمیز خواهد بود.

استفاده از ماسک

استفاده از ماسکاستفاده از ماسک های پارچه ای که خوب تهیه نشده و قادر به جلوگیری از ورود ویروس نیستند. حتی الامکان استفاده نشود-ماسک های جراحی یک بار مصرف و یا KN 95 محافظت بیشتری در مقابل ویروس ایجاد میکنند. تا از پیک کرونا امیکرون در امان باشید.

ماسک باید بخوبی دهان و بینی را بپوشاند.

نکته قابل توجه دیگر این است که اگر شما به اومیکرون مبتلا شده باشید و علائمی از آن در شما ظاهر نشده است. شما ممکن است اومیکرون را به افراد دیگر منتقل کرده و موجب مرگ افرادی که واکسن نزده اند و یا ایمنی ضعیفی دارند، شوید.

 

اگر میخواهید راجع به کرونا بیشتر بدانید، کلیک کنید.

 

Reference:

  1. Hoffmann M, Krüger N, Schulz S, Cossmann A, Rocha C, Kempf A, Nehlmeier I, Graichen L, Moldenhauer AS, Winkler MS, Lier M. The Omicron variant is highly resistant against antibody-mediated neutralization: Implications for control of the COVID-19 pandemic. Cell. 2022 Feb 3;185(3):447-56
  2. World health organization. Update on Omicron. 28 Nov. 2021.
  3. Altarawneh HN, Chemaitelly H, Hasan MR, Ayoub HH, Qassim S, AlMukdad S, Coyle P, Yassine HM, Al-Khatib HA, Benslimane FM, Al-Kanaani Z. Protection against the omicron variant from previous SARS-CoV-2 infection. New England Journal of Medicine. 2022 Feb 9.
  4. Lennon A. long covid risk factor how to mitigate them. Medical News today. Feb 17 2022.

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *