مقالات

مروری بر مراقبت های ضروری برای مو، پوست و ناخن

01 1
2/5 - (1 امتیاز)

دکتر تقی قفقازی-استاد فارماکولوژی و عضو هیئت علمی شرکت گل دارو – مروری بر مراقبت های ضروری برای مو، پوست و ناخن

بطور متوسط تعداد تارهای مو در افراد بالغ حدود ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ عدد است و هر روز ۱۰۰-۸۰ تار آن ریزش می کند. هر تار مو در حدود ۵-۳ سال روی پوست سر باقی می ماند. در هر زمان ۹۰% مو روی کاسه سر در حال رشد است.

رشد مو در روز برابر ۴/۰-۳/۰ میلی متر است. بطور متوسط میزان رشد برابر ۱۵-۱۲ سانتیمتر در سال است. این رشد از نظر ارثی قبلاً تعیین شده است با افزایش سن رشد مو کند میشود. پیاز مو دارای سیکل مخصوص رشد است هنگامی که این سیکل مختل شود ریزش مو شروع میشود. ریزش مو در مردان و زنان همراه با افزایش سن بروز می کند که در مرحله استراحت سیکل پیاز مو ریزش شروع میشود.

مراقبت های ضروری برای مو، پوست و ناخن

داروهائی که موجب ریزش مو میشود عبارتند از: داروهای ضد انعقاد که از مهمترین عوامل ریزش مو هستند. این داروها سیکل پیاز مو را به حال استراحت می برد و ریزش مو شروع میشود. داروهای ضد افسردگی، قطع مصرف داروهای ضد بارداری، کاهش بیش از حد وزن بدن، جراحی، شیمی درمانی و مصرف مقادیر زیاد ویتامین A موجب ریزش مو میشود.

موهای چرب را زود به زود بشوئید. میزان شستشوی موهای شما بستگی دارد به مقدار چربی که پوست سرتان تولید میکند. اگر پوست سر شما چرب است، ممکن است که لازم باشد هر روز آن را بشوئید. با افزایش سن، پوست سر چربی کمتری تولید می نماید. بنابراین ممکن است نیاز کمتری به شامپو کردن باشد.

ریزش مو بعد از حاملگی به طور طبیعی اتفاق افتاده و بعداً ریزش قطع شده و ترمیم می گردد.

علل ریزش مو

علل ریزش مو

از علل ریزش مو میتوان موارد زیر را ذکر کرد:

تغییرات هورمونی، آبستنی، وضع حمل، یائسگی، اختلالات غده تیروئید.

در بعضی از شرایط پزشکی، طاسی نقطه ای سر، عفونت پوست سر

مصرف داروهای ضد سرطان، فشار خون بالا، افسردگی و ارتریت ریزش مو پدید می آید.

رادیوتراپی برای درمان سرطان، استرس و غیره موجب ریزش مو میشوند. ریزش مو در مردان بیشتر بطور ارثی اتفاق می افتد با این حال تغییر شیوه زندگی در پیشگیری از ریزش مو مؤثر است.

بکارگیری پروتئین و ترکیبات آهن دار در رژیم غذائی برای رشد مو مؤثر است. رعایت نکردن رژیم غذائی که منجر به چاقی و اضافه وزن شود در ایجاد ریزش مو از طریق مداخله در عمل انسولین تأثیرگذار است. بطور کلی عدم تعادل هورمونی موجب بروز واکنش می گردد، که منجر به نازک شدن تدریجی مو میشود.

استعمال بیش از حد دخانیات موجب انقباض عروق می شود و خون رسانی به پوست و مو و بدن را محدود میکند. برای سلامت مو، تأمین دائمی خون رسانی به پیاز مو ضروری است.

ترکیبات اندروژنی که برای بدن سازی و تقویت عضلات بکار میروند در ریزش مو مؤثر هستند.

کم خونی موجب ریزش مو میشود. بکارگیری ترکیبات آهن دار برای خونسازی و ملح روی در رشد و تقویت مو مؤثر است.

برطرف کردن ریزش مو وابسته به اختلالات تیروئید

اختلالات غده تیروئید بصورت کم کاری یا پرکاری موجب بروز اختلالات متعددی میشود. کم کاری غده تیروئید افزایش وزن و خستگی دیده میشود و بر عکس. پرکاری غده تیروئید کاهش وزن و عصبانیت بروز میکند. در هر دو حالت موها نازک، شکننده و خشک میشوند.

وقتی تولید T3 و T4 در غده تیروئید کم شود، ریزش مو شروع شده و موی جدید هم رشد نمیکند. در مواردی حتی در موهای ابرو هم ریزش پدید می آید.

طاسی سر که یک حالت خود مختار autoimmune است در کم کاری تیروئید دیده میشود این حالت همچنین در سندروم پولی سیستیک تخمدان و لوپوس اریتماتوز نیز دیده میشود.

مصرف داروهای مؤثر در درمان پرکاری تیروئید مانند کاربی مازول و پروپیل تیوراسیل ممکن است منجر به ریزش مو شود.

با درمان اختلالات تیروئید ریزش مو متوقف میشود.

لازم به ذکر است که تحقیقات نشان داده اند که کم کاری غده تیروئید روی سطح آهن ذخیره بدن یعنی فریتین اثر می گذارد و همراه با ریزش مو میشود و با برطرف کردن کمبود آهن بدن ریزش مو متوقف می گردد.

زنجبیل و زردچوبه از گیاهان ضد التهاب بوده که اعمال غدد داخلی را تقویت می کنند و با بکارگیری این گیاهان کم کاری غده تیروئید برطرف شده ریزش مو درمان میگردد.

مروری بر مراقبت های ضروری برای پوست و ناخن

پوست و مو و ناخن خود بخود سالم نمی ماند. برای حفظ سلامت و زیبائی آنها همیشه باید تلاش کرد. پوست نشاندهنده سلامت بدن انسان است و باید پیوسته در حفظ سلامت آن کوشا بود. شستشوی پوست حداقل روزی ۲ مرتبه برای از بین بردن خاک، چربی اضافی و مواد آرایشی که روی پوست مانده است لازم است.

مرطوب کردن پوست حتی برای افرادیکه پوست های چرب دارند ضروری است. طرف داخلی پوست موز یک مرطوب کننده بسیار عالی بحساب می آید.

اشعه ماوراء بنفش و تاثیر آن بر مراقبت های ضروری مو، پوست و ناخن

اشعه ماوراء بنفش

اشعه ماوراء بنفش ناشی از خورشید باعث چین و چروک، تغییر رنگ، کک مک و پیری پوست و حتی سرطان پوست میشود. بنابراین باید مراقبت از پوست در برابر خورشید را جدی گرفت و به خصوص در زمان های بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر در زیر آفتاب قرار نگرفت. همیشه از کرم یا محلول ضد آفتاب باید استفاده کرد حتی در روزهای ابری.

 باقی ماندن مواد آرایشی

باقی ماندن مواد آرایشی به مدت طولانی روی پوست ممکن است موجب تحریک پوست و ایجاد لکه های پوستی شود. باید از پاک کننده ها که بشکل کرم یا لوسیون هستند استفاده نمود. با افزایش سن، سرعت بازده ی سلول های پوستی کاهش می یابد و در نتیجه تولید دوباره سلول های نو و تازه کم میشود. علاوه بر آثار تخریبی نور خورشید، اخم کردن، جویدن و با چشم نیمه باز نگاه کردن، قابلیت ارتجاع پوست صورت کاهش یافته موجب ایجاد خط های ظریف، چین و چروک گوشه چشم،اطراف چشم ها و دهان میشود.

سیگار

پوست افراد سیگاری به آهستگی از سطح داخل به طرف خارج به سم زیان بخش نیکوتین آلوده میشود در نتیجه گردش خون پوست، ضعیف و منافذ پوست مسدود میشود و پوست نازک میشود.

سیگار، ویتامین C پوست را که ترکیب اصلی برای مرطوب و نرم نگه داشتن پوست است از بین میبرد.

افراد سیگاری میتوانند ظاهر پوست خود را با خوردن میوه های سرشار از ویتامین E، C، A  و نوشیدن آب زیاد به منظور دفع سموم سیگار بهبود بخشند.

توجه داشته باشید که وسایل تهویه مرطوب، پوست را خشک میکنند. مصرف مرطوب کننده ها ضروری میباشد.

استفاده از لایه بردار

استفاده از لایه بردار

اولین قدم در مسیر درخشندگی پوست لایه برداری از لایه های زمستانی میباشد.

چرا که اگر سلول های پوستی بطور مداوم در حال بازسازی نیز باشند لکه های مرده پوست از احیای مجدد آن جلوگیری میکند. بهترین مکان برای لایه برداری پوست حمام آب گرم و استفاده از اسکراب قوی و ملایم است. لایه برداری به پوست اجازه میدهد تا محصولات مراقبتی از آن بطور مؤثر جذب شوند.

 

تاثیر نوشیدن آب در مراقبت های ضروری مو، پوست و ناخن

بطور کلی نوشیدن آب باعث شادابی پوست خواهد شد. هر چه آب بیشتری بنوشید پوست خود را از خشکی و پوسته شدن محافظت خواهیم کرد. در طول روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. استفاده روزانه از میوه ها و سبزیجات تازه و نهایتاً مکمل ها برای جذب آب لازم است.

از میوه ها و سبزیجات میتوان بروکلی، کاهو، گریپ فروت، هویج، سیب و هندوانه را نام برد.

باید بدانید که یکی از اصلی ترین فواید نوشیدن آب برای پوست به تأخیر انداختن ظهور چروک و نشانه های پیری است.

این امر باعث آبرسانی کافی به پوست، درخشان و شفاف شدن پوست و شادابی آن میشود.

زمانی که بدن و پوست آب کافی دریافت کنند، پوست خیلی کمتر دچار ترک خواهد شد. از فواید دیگر نوشیدن آب، کمک به رشد بیشتر موها است. ۲۵% وزن موها را آب تشکیل میدهد.

خواب و شستشوی صورت

صورت خود را بیشتر از ۱-۲ بار در روز نشوئید.

به پشت بخوابید. اگر روی شکم بخوابید صورت شما روی بالش قرار میگیرد و به مروز زمان این حالت میتواند منجر به پف کردگی و حلقه های تیره زیر چشم ها شود. رو به پایین بودن صورت سلول های خونی را منقبض میکند که باعث تیرگی زیر چشم ها میشود. با افزایش سن، برطرف کردن این حلقه های تیره بسیار سخت تر خواهد شد. سعی کنید به پشت بخوابید.

مراقبت از دست

دستان بخشی از بدن است که بیشترین استفاده از آن میشود. دستان شما میتواند بیانگر سن فرد به دیگران باشد. اگر دست ها زیبا نباشند، ناخن های جذاب و لباس های زیبا هم نمیتواند آن ها را جذاب کنند. دست ها به دلیل استفاده بی رویه، شست و شو و قرار گرفتن در معرض آب و هوای گوناگون زودتر از قسمت های دیگر بدن پیر میشوند.

مراقبت از پوست

مراقبت از پوست

پوست پشت دست ها نازک و ظریف است، بنابراین باید بخوبی از آنها مراقبت شود. از دستکش، مرطوب کننده های مخصوص دستری لایه بردار  و ضد آفتاب استفاده شود. از ناخن ها مراقبت کرد، دستان را شستشو داد.

برای مراقبت از دست یک ماساژ سریع روی دست ها انجام گیرد. از قسمت گوشتی نزدیک به پائین انگشت شست شروع کرده و در ادامه انگشت ها را از پائین به بالا ماساژ دهید.

 

مصرف ویتامین و مراقبت های ضروری مو، پوست و ناخن

مصرف ویتامین های ضروری برای مراقبت از دست و ناخن استفاده شود.

یک قاشق چایخوری آب لیمو و یک قاشق چایخوری گلیسیرین را با پنج قطره گلاب در شیشه کوچکی بریزید و تکان دهید. دست و کوتیکول ناخن ها را حداقل ۱۰-۱۵ دقیقه با این مخلوط ماساژ دهید.

مراقبت از ناخن

مراقبت از ناخن

ناخن ها را مرطوب نگه دارید. زیرا مرطوب بودن به رشد آن ها کمک خواهد کرد و از شکستن­شان جلوگیری میکند.روغن های طبیعی رطوبت رسان مناسبی برای ناخن ها هستند.

مکمل های دارای بیوتین ضخامت ناخن را افزایش داده و از تجزیه و شکستگی آنها جلوگیری میکند. برای پاک کردن لاک از استون استفاده نکنید.

مواد شوینده برای ناخن مضر هستند هنگام شستشو استفاده از مواد شوینده حتماً دستکش به دست کنید. شامپو بر سلامتی ناخن تأثیر میگذارد. شامپو و صابون هایی که چربی و روغن را از بین می برند ناخن ها را شکننده می کنند.

ناخن ها مثل دیگر اعضاء بدن احتیاج به رسیدگی دارند. برای داشتن ناخن های زیبا و محکم تغذیه، مصرف ویتامین ها و روغن های طبیعی از نیازهای بسیار اساسی است.

بیوتین ویتامین B7 برای سلامت ناخن و استحکام آن بسیار ضروری است در افرادی که دچار شکستگی ناخن میشوند مصرف روزانه بیوتین در استحکام و ضخامت ناخن بسیار مؤثر است.

ناخن هایتان را در یک جهت سوهان بکشید، نه بصورت رفت و برگشتی، چرا که سوهان کشی رفت و برگشتی، لایه های ناخن را از هم جدا میکند و به این ترتیب ممکن است آب به این لایه ها نفوذ کرده و در نهایت منجر به کنده شدن لایه هائی از ناخن شود.

ناخن ها و کوتیکول آن ها (پوست قاعده ی ناخن) نیاز به مراقبت دارند. برای ترمیم کوتیکول های خشک و پوسته پوسته شده ی خود و تقویت ناخن ها از روغنی سبک (مخصوص ناخن) استفاده کنید.

ناخن ها در صورت دریافت آب کافی می توانند یک لایه درخشنده و براق از آلفا کراتین را تولید کنند. این لایه در جذابیت ناخن ها بسیار مؤثر است.

کمبود آهن می تواند دلیل شکننده بودن ناخن ها یا خارش پوست باشد.

بیوتی فیکس و مراقبت های ضروری مو، پوست و ناخن

فراورده بیوتی فیکس ترکیبی از ویتامین ها، املاح معدنی و آنتی اکسیدان های گیاهی است که بیش از ۲۰ ریز ماده مغذی است که سلامت پوست، مو و ناخن را تأمین میکند. با درک چگونگی عملکرد توام ویتامین ها و مواد معدنی فرمولاسیون بیوتی فیکس به طور هم افزا حداکثر اثر را اعمال میکند، زیرا پوست، مو و ناخن از داخل بدن تغذیه میشوند.

بیوتی فیکس و مراقبت های ضروری مو، پوست و ناخن

برای مشاهده محصول بیوتی فیکس برند ویواگروپ از مجموعه کارخانجات گل دارو کلیک کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *